Tilmeld     Glemt kodeord
Forums
Ungfar.dk - Portalen for fædre. :: Forums :: Generelt :: Gode råd

<< Forrige indlæg | Næste indlæg >>
Gode råd søges mht. opdragelse
Bestyrer: Thomas, Borrlander
Ophavsmand Indlæg
Pelle
man jul 27 2009, 08:52
Registeret medlem #732
Oprettet: fre jan 16 2009, 07:53
Sted: Kolding
Jeg søger et par råd eller 10 om opdragelse
Jeg/vi har en dreng på snart 2 år (12 sep.)
Han har et voldsomt temperament, siger man nej er helved løs.

Jeg er lidt imod at 'starffe' min søn, hvis jeg ikke vil acceptere hans opførsel, bruger jeg min tid og energi på at gøre ham glad, koste hvad det vil.
Men jeg kan godt mærke at det nok ikke er måden at gøre det på, da jeg synes det bliver værre.

Han bliver hidsig hvis ikke han får hans vilje, det kan f.eks. være:

Få børstet tænder (gider han ikke)
Hvis han får nej til noget (ligegyldigt hvad)
Hvis vi skal ud og handle og det ikke lige passer ham

osv. osv.

Jeg har læst diverse bøer om at forstå sit barn, men synes ikke rigtig jeg har fået nok ud af det.

Vi er for nylig begynt at sætte hårdere grænser og konsekvens hvis ikke vores regler bliver overholdt, det kan evt. være en tur på værelset med døren på klem eller lign.

jeg har det dårligt med at sætte ham derind, men jeg ved virkelig ikke hvad man ellers skal stille op, jeg hjælper ham desværre ikke ved bare at give ham hans vilje hele tiden

Når han bliver hidsig slår han og bider sig selv, ret voldsomt til tider, er det normalt at børn er så voldsomme ved sig selv?

Hvad gør i selv for at sørge for en ordentlig opdragelse af jeres børn?

Tilbage til toppen
andreasholm
søn aug 16 2009, 03:36

Registeret medlem #229
Oprettet: fre sep 22 2006, 01:10
Sted: søborg/gladsaxe

Jeg er lidt imod at 'starffe' min søn, hvis jeg ikke vil acceptere hans opførsel, bruger jeg min tid og energi på at gøre ham glad, koste hvad det vil.
Men jeg kan godt mærke at det nok ikke er måden at gøre det på, da jeg synes det bliver værre

det med at straffe hjælper ikke nogle så kan godt forstå i ikke bruger denne metode også forde en på 2 år vil ikke forstår det på samme måde som i mener det.

men så er der det med at du/i vil gøre atl for at gøre han glad, nu skrive du ikke lige hvad det kan være men hvis det er sådan noget som han får en lille ting eller han slipper for at bøste tænder, ja så kan jeg kun sige at det skal i stoppe med. lige i denne kamp er det jer der skal vinde men hvis han får nogert ud af sit skigeri jamen så har han jo vundet og ved så at denne metode virker til at få sin vilje.

Han bliver hidsig hvis ikke han får hans vilje, det kan f.eks. være:

Få børstet tænder (gider han ikke)
Hvis han får nej til noget (ligegyldigt hvad)
Hvis vi skal ud og handle og det ikke lige passer ham

det er de færeste børn der kan lide og få børstet tænder men hvis man nå man har vundet kampen prøver og gøre det til noget sjovt så er der en mulighed for at han selv en dag henter sin tandbørste og vil havde børstet tænder.
det med nej til ting skal i holde ved, det er vigtigt at børn lære at man få ikke alt man pejer på og et råd fra mig af (lad være mde at give børne tingene i butikken hvis i er ude og handle ind giv først tingen nå i er kommet ud eller hjem)
det er jer der bestemmer hvornår der skal handles ikke ham i må igen tage krigen med ham på skift det er jer der skal vinde men uden og koge over det kan være rigtig hårdt men på et tidspunkt lære han at det hjælper ikke at skrige for der kommer intet ud af det.

Vi er for nylig begynt at sætte hårdere grænser og konsekvens hvis ikke vores regler bliver overholdt, det kan evt. være en tur på værelset med døren på klem eller lign.

den med en tur på værelset kan bruges nogle gange, men den vil også give et lille barn den følse af ikke at være elsket, da barne ikke kan tænke langt nok til at iholder af ham men lige nu skal han lære og opføresig pænt.

Når han bliver hidsig slår han og bider sig selv, ret voldsomt til tider, er det normalt at børn er så voldsomme ved sig selv?

hmm nogle børn gør det, men det kommer også an på hvor meget skade han gør på sig selv bider han sig selv til blods eller slå han så hård at ha næsten slå sig selv ud..

jeg håber i kan brug lidt af det jeg har skrevet. jeg er ikke fam. rådgiver
men jeg er far med børn på mellem 1 år og 9 år så har selv prøvet det.

Andreas Aksfelt-Holm

Emma Puk på 8 år 16-04-2000 og Jonas Victor på 6 år 24-09-2001 og Bastian Loke 26-09-2008

]

Tilbage til toppen
Hjemmeside
Pelle
ons aug 19 2009, 09:26
Registeret medlem #732
Oprettet: fre jan 16 2009, 07:53
Sted: Kolding
Helt fantastisk med lidt respons

Men som jeg læser din post, tror jeg vi pt. gør det rigitge.

Han får selvfølgelig ikke lov til at slippe for at få børstet sine tænder på noget tidspunkt, vi forsøger at gøre det sjovt, men det holder ikke så længe, derfor er de sidste par minutter altid hårde at komme igennem.. Men det går frem ad, især efter vi selv har givet ham tandbørsten og lege med indimellem.

Er vi ude og handle er det største problem at han stikker af, han vil så gerne gå ved siden af vognen, men "glemmer" indimellem at holde fast som vi ellers har forsøgt at lære ham, der er intet problem med tiggeri eller sådan noget, men det skal nu nok komme

Jeg er ikke så glad for det med værelset, men må indrømme det har hjulpet på 2 ting.
Før bed han og slog os, hvis han var sur, det gør han ikke mere overhovedet, så det er et skridt i den rigtige retning, det er også de eneste to ting der har udløst en tur på værelset.

Jeg mener ikek det hjælper at sætte ham på værelset hvis han er sur eller hidsig, så vil jeg hellere finde frem til årsagen til det.

Han bider sig ikke til blods, eller slår sig selv ud, så galt er det ikke, det ser bare lidt voldsomt ud, det er ikke noget jeg har set fra andre børn, derfor bliver nok lidt bange for om der er noget galt med ham
Men også det er blevet meget bedere på det sidste.

Det skal også lige siges at i dagplejen er han from som et lam, han er altid glad og finder sig i alt som de andre børn gør ved ham inkl. når de hiver legetøj ud af hænderne på ham, jeg ved ikke om det er sådan noget der er med til at han er mere hidsig herhjemme indimellem, han er ikke så stærk til at sige fra over for andre børn, han finder sig i alt siger dagpleje moderen.
Hun hjælper ham indimellem, men vi vil hellere at han lære at sige fra selv, istedet for at en voksen hele tiden kommer til undsætning.

Tilbage til toppen

Gå til:     Tilbage til toppen

Syndiker denne tråd: rss 0.92 Syndiker this tråd: rss 2.0 Syndiker this tråd: RDF